Den Narrativ fortælling/livshistorie

2018-08-16

Min præsentationsangst blev en del af min narrativ fortælling, en del som jeg brændende gerne ville arbejde målrette med. Min præsentationsangst, har ofte har haft en udfordrende effekt på mig særlig i forbindelse med eksammer, personalemøder, jobsamtale, oplæg eller i forbindelse med situationer, hvor jeg har følte at jeg skulle præsentere og leve op til andres forventninger. Dette var for mig, en stor udfordring i forhold til min søgende efter drømme jobbet, særlig i de sammenhænge, hvor jeg blev kaldt til job samtale. Udfordringen gav mig ligeledes heller ikke et særlig støttende selvopfattelse. 

Min model Den narrativ fortællings 4 sider, gav mig også en dybere forståelse for hvilke personlig indre sider af mig selv, jeg var særlig udfordret på i forhold til min præsentationsangst. Efter have prøvet modellen, blev jeg skarpere på, hvor jeg personligt havde flyttet mig, og hvad der forsat var en ide for mig at arbejde med i forbindelse med min præsentationsangst. Jeg har siden, også brugt modellen, hvis jeg har stået overfor andre personlige udfordringer. I modellen arbejdes der med din livsfortælling, som tager afsæt i den personlige udfordring, som du ønsker at arbejde med. Vi kommer bla. ind på følelser, tanker/dialoger, handlinger, årsager, færdigheder m.m. Du bliver guidet igennem hele øvelsen/modellen ved hjælp af spørgsmål og vedlednings tekst. 

                       Den narrativ fortællings 4 sider. 

Hvordan bruger jeg modellen?

Aller først skal du, finde den udfordring du ønsker at arbejde med, det kunne eks. være præsentations angst, nervøsitet for at indgå og være en del af en konflikt m.fl. Tænk så tilbage på en "oplevelse, situation du har haft/oplevet hvor udfordring har været tilstede, som du tydeligt husker.  Beskriv derefter hvordan du oplevede dig selv i situationen, brug gerne nedestående spørgsmål: Jeg opfordre dig til at du skriver dette ned på et papir, da du skal bruge svarene lidt senere i øvelsen.

  • Hvilke tanker og følelser, gik der igennem dit hoved? og hvilke tanker/følelser oplevede du mest intense?
  • Hvad gør du i situationen?, og hvad er årsagen til at du gør, som du gør i situationen?  

  • Hvilke kropsreaktioner oplever du at have i situationen?

  • Hvad tror du årsagen, er til at du oplever at have disse følelser, kropsfornemmelser og tanker, når du står i situationen?

  • Hvordan har du det i situationen? og hvordan opfatter du dig selv i situationen? 

  • hvilken handlinger, foretager du dig i udfordringen/situationen?

  • Hvilke færdigheder oplever du at være i besiddelse af i situationen/ udfordringen?

  • Hvad tror du årsagen er til at du oplever

Når du er færdig med at svarer på spørgsmålene, vil jeg gerne bede dig om at stille dig selv følgende spørgsmål "Hvilken selvopfattelse, har jeg af mig selv i forbindelse med netop denne udfordring/situation?" Til dette spørgsmålet, tages der afsæt i dine svar fra spørgsmålene.

Når du har gjort det, vil jeg gerne invitere dig til at forestille at du står overfor en anden person, og skal fortælle din fortælling (situationen, og hvordan du opfatter dig selv i situation/oplevelsen). Med andre ord, prøv at forestille dig at du skal præsentere dig selv overfor en anden person "HVEM ER DU HER?" - Hvordan opfatter du dig selv i situationen?

Vi har nu arbejdet lidt med "Din fortid Narrativ fortælling", når du er klar og måske lige har sundet dig lidt, evt. ved at tage et par dybe vejrtrækninger, må du gerne langsomt begynde at vende dit fokus henimod "Din nutid narrativ fortælling". Tænk igen på en oplevelse du har oplevet indenfor den nærmeste fremtid, hvor den ønskede udfordring du gerne vil arbejde med har været tilstede, gør det samme, som du gjorde da du arbejde med din "Nutid narrativ fortælling". 

Hvad har ændret sig fra "Din nutid narrativfortælling -og Fortids narrativfortælling?" 

"Start med at sæt ring, om de følelser, tanker(undre dialoger, følelser, kropsfornemmelser, handlinger, færdigheder, egenskaber samt årsag.), der har ændret sig, eller de samme fra din nutid og fortids narrativfortælling. Her er fokusset at se, hvilke områder, du har flyttet dig og hvilke områder der stadig udfordrer dig." Til dette skal du bruge dine svar, fra spørgsmålene.

Tanker (dialoger): 

Følelser: 

Kropsfornemmelser: 

handlinger: 

Færdigheder: 

Egenskaber: 

Årsag: 

Hvilke handlingsmuligheder åbner denne narrativ fremtids fortælling op for?

"Fremtid narrativ fortælling"

  1. Hvad skal dertil for at din fremtidig narrativ fortælling "Har en mere støttende karakter overfor dig?, når du oplever en lignede udfordring?  ( tage her udgangspunkt i de udfordringer du kan ser der går igen. Hvad kunne du sige til dig selv i stedet for.
  2. Hvilke handlingsmuligheder giver den "nye fremtidig narrativ fortælling dig?"

  3. Hvilke overbevisning, oplever du nu at have ? 

Har du spørgsmål til denne model, er du velkommen til at sende mig en mail helt gratis :) 


  





Brug billedsektioner til visuelt at opdele indhold

Udover overskrifterne, gør billedsektioner sig også godt til at opdele dit indhold. Hovedsektionerne kan opdeles med billeder som svarer til det emne du dækker.

And you can also use blockquote formatting to cite some wise words.

Ea commodi consequatur quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla pariatur at vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos.

Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang