Tal pænt til dig selv

2018-12-09

Inspirationen til dette lille emne tager sit afsæt i min egene oplevelser, hvor jeg ikke altid talte pænt til mig selv. Det kunne f.eks. være i forbindelse med forberedelse til en jobsamtale, hvor jeg kunne finde på at sige til mig selv "det klare du ikke det, her. Du ser ikke prof ud, eller jeg er lige så kvalificeret til jobbet, som de andre ansøger" har du oplevet at du ikke altid taler pænt til dig selv, og at det har haft en negativ indflydelse på din dag og dit selvværd?, så vil jeg gerne inviterer dig med til at prøve disse simple øvelser, sammen med mig:)  

Den første lille øvelse jeg vil præsentere for dig er: 
"Sig tre positive ting, om dig selv"

  1. Skriv først tre positive ting, du synes om dig selv ned på et papir. 
  2. Gå derefter hen til et spejl, sig de tre positive ting højt imens du kigger dig i spejlet. Gør dette tre gang i træk. 

Gør denne lille øvelse, til en fast del af din morgen rutiner og aften rutiner. Øvelsen har været med til at gøre det mere naturligt for mig at tale pænt til mig selv, det har samtidig også givet mig en god start på dagen præget af et bedre humør lige fra morgenstunden. 

Den anden lille øvelse jeg vil præsentere for dig er en øvelse, hvor vi arbejder på et lidt dybere men stadig simpelt plan. Det er en øvelse du altid, kan tage med dig forhen du end befinder dig:) Vi arbejder her på et refleksiv og selvbevidst plan. 

  1. Stop op, og lyt til den ubehagelige stemme/dialog du oplever at have inde i dit hovede. Vær opmærksom på tones stemmelejer, ordvalg samt hvilke kropsfornemmelser den giver dig. 

  2. Stil dig nu nysgerrig ind på, hvad du kan sige til dig selv af positive ting i stedet for, som modbeviser det den negative stemme/indre dialog fortæller dig?, vær også her opmærksom på tones stemmelejer, ordvalg og kropsfornemmelser.

Eks: du er godt nok doven, i dag du har ikke fået gjort de ting du satte dig for, men kun nået halvdellen.

Eks: Dejligt jeg har fået ordnet, halvdellen af det jeg skulle i dag, holdkæft man hvor jeg været effektiv med den del, jeg har nået. Det er ok at jeg ordner resten en anden dag.

Det er en god ide, at implementere denne øvelser som en fast teknik, da det kræver flere forsøg inden den sidder helt fast på ryggraden. Og inden det bliver en vanen. Dette er en teknik jeg ofte bruger, og har oplevet det som værende en god måde at booste mit selvværd på, især når jeg støder ind i negative tanker/dialoger, der påvirker mit selvværd i en negativ retning. 

Det var alt for denne gang, tak fordi du læste med:) 

Forsat god dag..

Hilsen Pernille Jean Olsen.