Reducer din nervøsit til Jobsamtalen

2018-10-23

Kære læser😊Det er nu blevet tid til at afsløre temaet for oktober måned, som er "Jobsamtale". Min lyst og motivation for at arbejde med temaet skyldes at jeg længe har haft en drøm om at blive endnu bedre til at håndtere min nervøsitet inden en evt. jobsamtale. Jeg har i denne sammenhæng udarbejdet en lille "Guide", som jeg gerne vil dele med dig...

Så er du nervøs op til en jobsamtale? Og føler derfor at forberedelsen til jobsamtalen kan være udfordrende. så har jeg en "lille guide", der måske kan hjælpe dig og din nervøsitet. For mig har den været en kæmpe hjælp i forhold til at reducere min nervøsitet. Den har samtidig haft en beroligende effekt på mig under selve jobsamtalen. I dag oplever jeg min nervøsitet være mere balanceret under og før jobsamtalen. 

                                  "Den lille forberedelse guide - til, og efter jobsamtalen"😊

Præsentere kort dig selv:

Hvilke kompetencer har du, der matcher arbejdsopgaverne og arbejdsgiverens ønsker til sin nye medarbejder?

Personlige (styrker og udfordringer):

Faglige: (styrker og udfordringer):

Obs: Perspektivere dem til "jobbets arbejdsopgaver", kom gerne med praksis eksempler der viser at du har sat dig ind i jobbets indhold. Og du må endelig hellere ikke glemme kollegaerne, det kommer vi netop til i næste spørgsmål.

Hvordan er du som kollegaer? Og hvad kan du bidrage med til det kollektive - miljø?

Kom her med nogle konkrete praksis eksempler og drag parallel til jobbet du skal til samtale ved.

Hvad har motiverede dig til at søge stillingen? og hvilken tanker har du gjort dig om den?

Hvad kan du bidrage med til virksomheden/institutionen/stillingen?

Efter jobsamtalen:

Du er kommet hjem fra jobsamtalen, og venter nu spændt på at telefonen ringer. Er det drømmejobbet du venter svar fra, kan du måske mærke lidt uro i kroppen, imens du forbedre dig på at "få af vide det blev desværre ikke dig denne her gang"! Denne situation har jeg oplevet et par gange, og det er ikke rat. Før i tiden havde jeg tildens til at tale lidt negativt til mig selv "jeg skulle have præsteret mig selve bedre bedre, eller hvis nu jeg havde præsenteret mig anderledes, ville jeg sikkert have fået jobbet"

I dag tænker jeg anderledes, jeg fokuserer på de ting der var gået godt til jobsamtalen og de delmål/mål jeg havde sat mig inden selve samtalen. Jeg skriver tre positive ting ned, og 3 konstruktive ned, som jeg vil arbejde med til næste jobsamtale. Derefter formulerer jeg 3 mål ned, som der står klar til næste jobsamtale invitation. Jeg støtter ligeledes også mig selv, ved at tale - støttende til mig selv, og ved at give mig selv lov til at mærke de ubehagelig følelser, jeg oplevede ved besked at "det blev desværre ikke dig, der fik jobbet, denne her gang." Efter jeg havde givet mig selv lov til mærke mine ubehagelige følelser ved afslaget, satte jeg mig ned i sofaen og overvejede, hvad jeg ville gøre med dem?, ville jeg handle på de støttende ting, jeg sagde til mig selv? og forsøge at bruge afvisningen til at hjælpe mig med at handle konstruktiv på jobsamtalens udfald? eller ville jeg blive i mine ubehagelige følelser og ikke bruge dem til at komme videre med? 

Jeg valgte at bruge jobsamtalen konstruktiv og udarbejde i denne sammenhæng følgende:

Finde 3 positive ting, du synes der gik godt til samtalen, er du usikker på hvad det, så lyt til dine kropsfornemmelse når du tænker tilbage på samtalen og stiller dig spørgsmålet.

Find 3 konstruktiv ting, fremgangsmåden er her den samme som forrige.

3 positive ting fra jobsamtalen:

1. Jeg vidste dele af min personlighed (herunder: min humoristiske side inden/efter/under forløbet)

2. Jeg var god til at lade min personlighed skinne igennem mine svar, og relatere til hvordan jeg bruger min personlighed til stillingens opgaver.

3. Jeg havde en god egen tilstand under samtalen, med en lille grad af nervøsitet.

3 konstruktive ting fra jobsamtalen:

1. Vær endnu mere tydelig i dialogen

2. Medbring mindre forberedelsen ind til jobsamtalen.

3. Stol endnu mere på dig selv, og egen kompetencer og lade dem skinne endnu dybere frem i dialogen, når de spørger dig, hvad kan du bidrage med.

Formulerer derefter de 3 konstruktive ting til mål du gerne vil arbejde henimod til næste jobsamtale, OBS: de skal virker motiverende og støttende for dig 😊

1. Jeg vil inden næste jobsamtale, arbejde med min udtagelse og dialog med det mål at være endnu tydeligere i min dialog.

2. Jeg vil inden næste jobsamtale fokusere på 5 gode ting fra min forberedelse.

3. Jeg vil inden næste jobsamtale, sige til mig selv "jeg kan sagtens, jeg kan virkelig bidrage til jobbet"

Feedback fra arbejdsgiveren:

Positive: Til min sidste jobsamtale, fik jeg af vide at jeg klarede samtalen flot. Og var rigtig god til at besvare spørgsmål, og der var ikke noget jeg skulle lave om på. Jeg fik ligeledes af vide at, hun godt kunne se mig i nogle andre stillinger 😊 Dette fortæller mig, at min nervøsitet til en job samtale er aftaget og at min måde at forbedrede mig på var den rigtige for mig. 

Den konstruktive: Begrundelsen for at jeg ikke kom i betragtning til jobbet, var at hun ikke kunne se mig være en del af det nuværende team, men ville evt. kontakte mig igen til en anden stilling. Hvad fortæller det mig?, at hun er en leder der tager hånd om sine medarbejder. 


Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang